فولاد killed به چه معنی است؟

در زمانیکه فولاد تولید می شود در پاتیل ذوب بدلیل وجود دمای بالا و حالت مذاب فولاد جذب اکسیژن بسیار بالا می رود که امری مضر در کیفیت نهایی فولاد است. مقدار اکسیژنی که به صورت حل شده در فولاد درپاتیل ذوب جذب می شود پس از آن از حالت مذاب به دمای محیط کاهش می یابد. حال برای اینکه این عیب فولاد بر طرف شود بر اساس حساسیت محصول نهایی فرایندی به نام Killing صورت می گیرد.

بر این اساس کربن استیل به چهار نوع تقسیم بندی می شود:

Killed

Semi-Killed

Capped

Rimmed

زمانیکه فولاد کاملا دی اکسید شده باشد به آن killed می گویند و بر اساس میزان اکسیژن خارج نشده از فولاد انواع دیگر طبقه بندی می شود.

این پروسه از طریق مجاورت یک ماده جانبی (Agent) نظیر سیلیکون، منگنز و آلومینیوم و در گاهی اوقات وانادیوم ، تیتانیوم و زیرکونیوم صورت می گیرد.

معمول ترین ماده ای که جهت انجام این فرایند استفاده می شود سیلیس می باشد. در صورت استفاده از Si استحکام و سختی فولاد افزایش می یابد. البته منگنز استحکام بالاتری ایجاد میکند. در مقابل چکش خواری فولاد تا حدودی پایین می آید که ممکن است باعث ایجاد ترک در تولید برخی قطعات گردد.

برای تولید ورق گالوانیزه چنانچه فولاد تولید شده از ۰/۴٪ سیلیس داشته باشد در مقدار ضخامت و ظاهر هر گالوانیزه تاثیر منفی می گذارد.

حال آنکه این عناصر در حوضچه مذاب چگونه عمل می کنند.

این مواد همگی دارای یک خاصیت بسیار مهم هستند تمایل شدید به ترکیب شدن با اکسیژن.

همه این مواد میل بیشتری نسبت به کربن برای ترکیب با اکسیژن دارند.

به همین دلیل وقتی در مجاورت مذاب قرار می گیرند اجازه ترکیب اکسیژن با فولاد را نمی دهند و به جای آن ترکیباتی نظیر اکسید آلومینیوم تشکیل می دهند که به صورت سرباره خارج می شوند.

دلیل اینکه به این فرایند Killing گفته می شود و فولاد حاصله Killed یا کشته شده نامیده می شود این است که پس از خروج اکسیژن توسط این عناصر از حوضچه مذاب، انجماد بسیار بی صدا صورت می گیرد و صدای ترکیدن حباب های گاز شنیده نمی شود چون اکسیژنی در حوضچه مذاب وجود ندارد که این حباب ها را ایجاد می کند این فولاد با حرف “K” به اختصار مشخص می شود که جهت تولید قطعات فورج سرد که در آن با کار سختی و فشار قطعه تغییر شکل می دهد و از وجود ترکهای سطحی می بایست پرهیز شود استفاده می گردد.

گل میخ یکی از قطعاتی است که باید در تولید آن از فولاد کم کربن Killed استفاده کرد.

آلومینیوم بهترین عنصر جهت جداسازی اکسیژن می باشد چون بیشترین تمایل به ترکیب با اکسیژن دارد لذا فولاد Al-Killed بهترین و مناسب ترین قولاد جهت تولید گل میخ و سایر قطعات فورج سرد می باشد، چون هیچ گونه گازی در زمان انجماد در پاتیل ذوب باقی نمی گذارد.